Alle skal i mål!

Ghulam Ateeq Akhtar har blitt ansatt som fast faglærer på Lokførerskolen. Med Ateeq har vi fått en flott medspiller på laget. Og vi har fått enda en faglærer med hjerte for studentene, som setter sin ære i å få alle studentene med – helt i mål fram til eksamen.

Foto: Alte Schaathun

Det var på Jernbanens fotballag at Ateeq traff igjen noen av de tidligere lærerne han hadde da han selv gikk på Lokførerskolen. De fremtidige kollegaene så hvor dyktig han var til å lede fotballaget og fikk han med som instruktør på skiftekursene til Lokførerskolen. Og da var det gjort, Ateeq fikk smaken på å undervise og nå er han fast ansatt hos oss som faglærer.

Lokførerlag i klasserommet

«Jeg har fått mitt eget kull, og vil at de skal lykkes», smiler Ateeq. «Jeg vil at vi sammen skal kunne bygge gode, faglige holdninger, ta jobben seriøst og kunne håndtere alle avvikssituasjoner på best mulig måte. Norsk jernbane er et lite miljø, og det er om å gjøre å spille hverandre gode slik at vi blir et sterkt lag av lokførere der ute. Jeg ser studentene slik jeg ser et fotballag, med styrker og svakheter hos de ulike spillerne. Og det er viktig å la studentene samarbeide slik at alle lykkes. Jeg vil inkludere alle, og tenker at det er viktig både på banen og i klasserommet.»

Kull 6-22Foto: Roar Stenersen
Det er viktig å ha kjennskap til jernbanens utvikling. Derfor drar alle studentene våre opp til Norsk Jernbanemuseum på Hamar som del av utdanningen. Her sitter Ateeq på det legendariske damplokomotivet Dovregubben sammen med kullet sitt, 6-22.

Ateeq var selv student i kull 4-16, og leder nå sitt eget, 6-22. «Jeg trives med å undervise i alt, men aller best på skiftekurset. Her er det litt av alt, og utviklingen av simulatorsenteret med VR og modelljernbanen har gjort mye bra for studentenes læring», forteller Ateeq. «Jeg vil formidle kunnskap uten å gjøre det alt for innviklet eller å forvirre mottakeren for mye. Det som er lett for én trenger ikke være like lett for den som sitter ved siden av. Og det er det som er gøy og utfordrende med undervisning.»

Noe mer enn fotball?

«Lokføreryrket er verdens beste jobb», kan Ateeq fortelle. «Folk flest aner ikke hvor bra det er. Kollegaene og arbeidsmiljøet er helt topp, utsikten er kjempebra og turnus med tilsvarende langfri passer meg bra. Det er en spennende og variert arbeidsplass, vi har bra lønn og har overskudd til å dyrke interesser i fritiden. Som for eksempel fotball!»

Ateeq er født og oppvokst i Oslo, og har bakgrunn som mekaniker på fly, skip og på oljeplattform. Fritiden brukes ikke bare på fotballbanen, men også på hesteryggen. Han rir mye i Maridalen, og trener opp hester til distanseridning med hurtighet og utholdenhet. Ateeq er også glad i jakt og friluftsliv, og sjøliv med båt og fiske.

Ateeq har vært ansatt hos oss som faglærer siden 1. september 2022. Ved siden av jobben som faglærer kjører han tog for Vy.