Lokførerskolen Nyheter Ansatte på Lokførerskolen Ny faglærer med trenerbakgrunn

Ny faglærer med trenerbakgrunn

Alle togselskapene har meldt inn til oss at de trenger flere lokomotivførere. Da øker vi antall studieplasser, og ansetter flere faglærere. Det nyeste skuddet på stammen heter Daniel Rennesund, en student fra 2014 som trivdes så godt på Lokførerskolen at han ville komme tilbake til oss.

Daniel foran på et lokomotiv

Da Daniel var student på fagskolen ble han kjent med et miljø han trivdes godt i. Her fant han lærere som er gode å snakke med, kunnskapsrike og faglig sterke. Ikke minst traff han lærere som er opptatte av studentene, forteller Daniel.

Ble oppfordret til å bli faglærer

«Når vi hadde gruppearbeid i klassen tok jeg ofte på meg lederansvar. Jeg fikk gode tilbakemeldinger fra medstudentene mine, og flere ganger ble jeg oppfordret til å bli faglærer. Dette har ligget i bakhodet mitt mens jeg har jobbet som lokfører, og da jeg så at det ble utlyst en ledig stilling på fagskolen tok jeg sjansen». Daniel har jobbet fire og et halvt år i Flytoget i tillegg til et halvt år hos Vy Vest. Han beholder en 15 prosents stilling i Vy Vest ved siden av jobben som faglærer for holde kunnskap og ferdigheter ved like. Og da kjører han på vakre Bergensbanen.

På skifting
Daniel har vært med kull 4-20 på skifteopplæring på Hønefoss. Han er fremdeles i en opplæringsfase på skolen, og gleder seg til å få egne studenter.

Student i kull 6-14

Daniel ble i grunnen lokfører ved en tilfeldighet, kan han fortelle. Han har fagbrev i telekommunikasjonsmontørfaget fra før, og har jobbet som telemontør, men også som bilselger og avdelingsleder. Lokomotivføreryrket ble sterkt anbefalt av en venn som jobber hos CargoNet, og det å sitte i førerrommet med utsikt til flott, skiftende natur virket svært forlokkende. «Jeg har alltid likt tog, helt fra jeg var liten og lekte med Lego-tog. Nå er jeg stor og leker med store tog», smiler Daniel.

«Jeg hadde en god følelse da jeg gikk på Lokførerskolen, og syntes jeg passet godt i miljøet. Jeg tok på meg vervet som hovedtillitsvalgt for alle studentene, og ble da godt kjent med skolen, lærerne og administrasjonen. Og nå gleder jeg meg til å ha egne studenter. Akkurat nå er jeg med ulike faglærere og lærer om hvordan fagene, undervisningen, læremidlene og hele skolen er organisert.» Daniel skal studere pedagogikk hos Høyskolen Kristiania ved siden av faglærerjobben, for å bli dyktig til å lære bort.

Studenter og lærere på skiftekurs
Daniel mener det er viktig å lytte til studentene for å få vite hvilke metoder de synes gir dem best læring. «Jeg føler at jeg har gode evner til å snakke med mennesker og lytte til dem.» Det er en av mange gode læreregenskaper Daniel kan tilby.

Kanarifugl

Daniel bor på Kjeller utenfor Lillestrøm, og trives i papparollen for to gutter på 5 og 11 år. Han har spilt fotball selv fra han var 5-6 år gammel. Og han ble ganske god! Han spilte for B-laget til Lillestrøm fram til han var 19 år. I slutten av tjueårene begynte han som hovedtrener til B-laget på Frogner (i Sørum). Deretter trente han guttelaget på Frogner. Og nå er han hovedtrener på guttelaget til sønnen på LSK, og trener 20 seksåringer.

«Det er veldig gøy å se at den erfaringen jeg har fra før gir meg god innsikt i hvordan jeg kan trene de små. Jeg ser at det er viktig med en god balanse mellom lek og fri glede, og stramme grenser. Det viktigste er at det skal være gøy, men det må være gøy for alle. Jeg ser kjempebra progresjon hos de små. Jeg koser meg skikkelig mye.», sier Daniel.

Foto: Magnus Wiulsrød

Er erfaringene fra trenerrollen noe du kan trekke inn i klasserommet med studentene?

«Ja, men de er jo ikke seksåringer. Likevel er det viktig med struktur og at alt er planlagt i forkant. Det man skal lære må være godt forberedt, ryddig og enkelt å forstå. Jeg liker tanken på å inkludere studentene i planleggingen slik at de kan få innsikt i og forståelse for læringsmålene. Jo mer de er forberedt på ting, desto bedre forutsetninger har de til å forstå det også. De trenger å vite hvorfor de skal lære dette.»

Takk for praten, Daniel. Du blir en viktig ressurs for oss, og vi gleder oss til å samarbeide med deg om den aller beste lokomotivførerutdanningen.

Foto: Det er ulike studenter i kull 4-20 som har vært behjelpelige som fotografer av motiver fra skifteopplæringen.