Erfaren og ny faglærer

Jan Remi Myhre ble lokomotivfører ved en tilfeldighet i 2002. Etter lang erfaring med å kjøre tog, var det naturlig for han å dele kunnskapene sine med andre. Og nå er han ansatt som faglærer på Norsk fagskole for lokomotivfører.

Det hadde aldri falt Jan Remi inn at det å kjøre tog var særlig gøy. Han var blåruss, ble ingeniør og jobbet med IT og logistikk i et medisinsk-teknisk firma. Firmaet ble oppkjøpt, og da var det på tide å finne seg noe nytt. Han søkte som lokføreraspirant hos NSB, og har aldri angret en dag siden. Sånn er det ofte med oss som tilfeldigvis havner i jernbanen – vi blir smittet av svillebasillen.

Fan av pedagogikk

Rundt 2010 begynte han som innleid instruktør hos oss på Lokførerskolen, og fikk smaken på undervisning. «Rollen som underviser er en spennende måte å forholde seg til kunnskap på», sier Jan Remi med et stort smil. «Det var en ny utfordring jeg virkelig kunne like. Jeg tok 30 studiepoeng i pedagogikk, og fikk ny forståelse om det å lære bort, at det du tar som en selvfølge ikke lenger er det når du skal forklare det for et annet menneske som ikke har samme kompetanse.»

Jan RemiFoto: Atle Schaathun
Jan Remi spretter opp og begynner å forklare når han ser at noen har brukt tavla til å repetere.

Rollen som faglærer

«Jeg har lang erfaring med å kjøre tog, og etter en stund ble det litt ensformig. Jeg ville rett og slett dele kunnskapene mine med nye kollegaer. Aller mest i håp om at de ikke gjør de samme feilene som jeg har gjort.» Jan Remis brede smil kommer til syne igjen. «Det viktigste jeg som lærer må huske på er å ikke være mentalt over studenten slik at jeg blir nedlatende, men å prøve å sette meg inn i deres situasjon. Da vil jeg lettere kunne se hva de trenger, og kunne tilpasse opplæringen til dem.»

«Kunnskap er makt, men det er viktig å dele på kunnskapen slik at makten kommer på flere hender»

Jan Remi Myhre

Jan Remis første kull er 6-22. Han skal følge dem i emnet infrastruktur, gjennom skiftekurset, del 2 og 3 og helt fram til eksamen. «Jeg trives her på Lokførerskolen», forsikrer Jan Remi. «Her kjenner jeg alle, jeg vet hva jeg går til og kommer lett inn i miljøet. Og det er ganske deilig å slippe å jobbe på natta. Her på skolen er jeg friere.» Jan Remi skal fortsette å kjøre tog for Vy i 20 prosent stilling.

Jan Remi ved modelljernbaneFoto: Atle Schaathun
Modelljernbanen vår er et glimrende læremiddel, og brukes aktivt i emnet infrastruktur og på skiftekurset.

Utenfor Lokførerskolen

Jan Remi bor på Oppsal sammen med kone, hund og katt. De fire voksne sønnene hans har flyttet hjemmefra for lengst. De er 34, 29 og tvillinger på 23 år, og ingen av dem vil bli lokførere. Jan Remi liker å være sammen med familien og dyra, og han liker også å sykle og å spille gitar. I fjor sommer kjøpte familien seg en bobil, og det er sommerplanene for i år også. «Vi holder oss i Skandinavia», sier Jan Remi med et drømmende blikk. «Vi skal besøke familie og muligens kjøre langs sørøstkysten i Skåne og oppover. Vi er veldig frie med bobil, så vi får se hva det blir til.»

Hund og kattFoto: Jan Remi Myhre
Hunden Gizmo og katten Blazer er del av familien, og skal selvfølgelig være med på sommerferie i bobilen.

Jan Remi har vært ansatt hos Norsk fagskole for lokomotivførere siden 1. februar 2023. Vi er veldig glade for å ha knyttet han tettere til oss.