Nytt smil i resepsjonen

Det er alltid leit når en ansatt på Norsk fagskole for lokomotivførere slutter. Men det gir også rom for en ny kollega. Ellen Skyrud pensjonerte seg, og Jelena Truhanova startet opp som resepsjons- og administrasjonsarbeider. Vi savner Ellen, og gleder oss over den nye, blide medarbeideren vår, Jelena.

Jelena i resepsjonenFoto: Atle Schaathun
Jelena Truhanova er nyansatt ved Lokførerskolen

Nyansatte Jelena er ofte den første folk treffer på når de kontakter skolen. Hun er skolens ansikt utad, og sitter i resepsjonen sammen med resepsjonsansvarlig Monica Hammertoft Kaddour. Der er det travelt hele dagen, Jelena smiler, hilser og svarer på spørsmål fra studenter og andre som kommer forbi. Hun besvarer også henvendelser til sentralbordet, både på telefon og på e-post, tar imot besøkende, bestiller og tar imot varer, og hjelper faglærerne med alt de trenger til undervisningen.

Det er også Jelenas jobb å bistå studieadministrasjonen gjennom å registrere sentral dokumentasjon i arkiv og i øvrige systemer, og å hente ut statistikk.

Trives med hyggelige mennesker på skolen

Når et nytt kull starter opp, er det litt ekstra mye å tenke på. Alle studenter må registreres med korrekt informasjon. De trenger også kontrakter, bøker og andre læremidler, samt utstyr for å kunne gjennomføre studiet. «Det er veldig hyggelig med alle studentene som kommer innom, forteller Jelena. «Og det går helt fint selv når alle kommer innom samtidig for å få studentuniformer og vernetøy som skal passe hver enkelt. Jeg trives når det er hektisk.»

Hva gjør deg egnet til jobben?

«Jeg liker mennesker, og liker å bidra med det jeg kan når studentene er i en så viktig fase i livet sitt. Jeg er strukturert og ansvarsfull og trives med å ha mange baller i lufta samtidig.» Jelena kommer opprinnelig fra Latvia, og har en solid bachelorutdanning derfra innen administrasjon og ledelse. Her i Norge har hun jobbet lenge innen hotellbransjen, mest med administrativt arbeid.

Hva liker du særlig godt med jobben?

«Blide studenter som kommer og hilser! Og at det er en svært variert jobb. Det er gøy og utfordrende å måtte svare på alle mulige typer spørsmål.»

«Jeg er også veldig glad i tog. Kvaliteten på togtrafikken her i Norge er imponerende, særlig på strekningen mellom Oslo og Drammen, en rute jeg har brukt mye. Tog er uten tvil den mest behagelige måten å reise på. I Latvia gikk jeg på det som ble kalt et Transportcollege, en videregående skole som handler mye om jernbane og annen transport av både passasjerer og gods, så jeg vet litt om bransjen fra før.»

Jelena utenfor resepsjonenFoto: Atle Schaathun
Jelena er ansatt hos Lokførerskolen, men tar imot henvendelser til begge skolene, som ligger i Østre Aker vei 256. Norsk jernbaneskole ligger under Bane NOR, og tilbyr kurs og opplæring innen signalfag, elkraftfag, banefag og trafikkfag. Lokførerskolen fagutdanner lokomotivførerkandidater, og ligger under Jernbanedirektoratet.

Privatliv og fritid

Jelena har bodd i Norge i over 10 år, og er nå bosatt i Rælingen sammen med familien. Hun har to barn, ei jente på fire, og en gutt på sju år. De tar mye av fritiden, og fyller livet med mye mening. En av favorittaktivitetene til familien er å gå tur sammen i vakre og barnevennlige Rælingen. Ellers trives Jelena med rytmer og musikk, og elsker å danse, alt fra folkedans til zumba. Hun liker også å samle gode venner til hyggelige kvelder med god mat og engasjerende brettspill.

Vi på Lokførerskolen er glade for at vi har fått Jelena som ny kollega, og ser fram til å bli bedre kjent med henne. Velkommen til oss!