Ny, sprek faglærer på Lokførerskolen

Vi har sikret oss Øyvind Venstad som siste skudd på stammen av dyktige faglærere som underviser på Lokførerskolen. Øyvind kan by på en skarp hjerne i en sprek kropp, masse erfaring som lokfører og høy interesse for formidling av faget.

Publisert: 12.08.2019 10.58 av Maria Dahl Oppdatert: 12.08.2019 10.58

Lokfører og pedagog

Med 17 års erfaring fra jernbanen har Øyvind (46) mye å bidra med. Yrkeskarrieren startet med fagbrev som elverksmontør hos Hedmark Energi. Deretter gikk ferden videre til jobb med kraftlinjebefaring fra helikopter med oppdragsgivere i Norge, Sverige og Finland. Deretter fikk jernbanen slått kloa i han.

Øyvind tok lokførerutdanningen på den gamle NSB-skolen i 2002. Etter det har han jobbet både på NSB, NSB Gjøvikbanen og på Flytoget. Han har også vært lokførerleder i NSB, og har hatt flere verv i Norsk Lokomotivmannsforbund opp igjennom årene. Han tar vakter på Vy Gjøvikbanen for å holde seg oppdatert på yrket ved siden av jobben på skolen.

Lokføreryrket trives jeg godt med, smiler Øyvind. Jeg er ikke tognerd, men alltid interessert hvordan jernbanen fungerer hjemme og i utlandet.

Øyvind ved Briobanen
Øyvind gleder seg til å ta i bruk alle skolens pedagogiske hjelpemidler i undervisningen.

Lærerrollen er en ny setting for meg, sier Øyvind. Dette gleder jeg meg veldig til. Lokførere finnes i alle varianter, men den felles interessen for jernbane binder dem alle sammen. Det skal bli interessant å kunne utdanne nye kolleger.

Jeg vil være en støtte for studentene, ikke nødvendigvis være en bestevenn, men en trygg rollemodell for sikker utøvelse av yrket.

Øyvind har erfaring som kjørelærer for Lokførerskolens nye studenter på Flytoget. Det å møte nye aspiranter i praksis ga mange nye tanker. Dette er noe av grunnen til at Øyvind søkte seg til den utlyste stillingen på Lokførerskolen.

Jeg spør om den nye rollen som pedagog og faglærer. - Som lærer må man være skjerpet, sier Øyvind. Det er viktig å være bevisst på hvordan man fremstår. Det forplikter å være rollemodell. Mine holdninger smitter over på studentene, og jeg må være bevisst på mye, inkludert språk og bruk av terminologi når jeg skal formidle faget.

Øyvind foran rollup med skolens verdier: engasjerende, offensiv, modig, åpen, relevant
- Det er viktig å se den enkeltes behov, samtidig som jeg ser hele klassen. Og i tillegg til å fylle en lærerrolle må jeg også være meg selv, sier Øyvind. Lokførerskolens verdier stemmer godt over ens med hans egne.

I løpet av høsten skal Øyvind ta videreutdanning i bedriftspedagogikk, slik at han får en grunnopplæring i pedagogikk og blir en solid lærer med undervisningskompetanse.

Hjemme på Grua

Fritiden består av mye sport og aktivitet, både på sykkel og med ball. Den aktive syklisten deltok med terrengsykkel i Vasaloppet (Cykelvasan) med et helt ok resultat, sier han. Hjemme er han leder for Gulsjøen Sykkelklubb.

Manchester United og Lillestrøm følges også med stor interesse av den tidligere fotballspilleren.

Med to døtre på 11 og 12 år er det mye å henge fingrene i hjemme på Hadeland. Og som partner har Øyvind valgt en … lokfører!

Øyvind utenfor skolen
Øyvind startet jobben som faglærer på Lokførerskolen i august.