Lokførerskolen Nyheter Simulatorsenteret Kjør togsimulator hjemmefra

Kjør togsimulator hjemmefra

Lokførerskolen har utviklet flere ulike simulatorverktøy til bruk i undervisningen. Nå har vi fått en løsning der man kan benytte programvaren for togsimulator uten å måtte møte opp i Lokførerskolens lokaler. Lokomotivførere som har behov for påbygging eller videreopplæring kan benytte denne løsningen. Bruker trenger utstyr som fyller kravene, og laster deretter ned programvare på nettet.

Fra togsimulatoren
Scenario fra togsimulatoren.

Norsk fagskole for lokomotivførere har registret et behov hos foretak og firmaer som driver med opplæring for lokomotivførere. For å møte dette behovet programmerer vi spesialtilpassede scenarier til hjemmebasert simulator. Foreløpig er scenarier knyttet til ERTMS, signalenes betydning, strekning med togmelding, ATC og skifting utviklet. Programvaren kan lastes ned til egen PC. Det vil bli utviklet nye scenarier knyttet til ERTMS etter hvert som systemet prosjekteres på andre strekninger enn på Østfoldbanens østre linje. Vi utvikler og oppdaterer stadig nye scenarier, og kan lage dette på bestilling, dersom vi har ledige ressurser. Tilbudet består av scenarier på PC-basert simulator og virtuell virkelighet (VR). Dette omfatter også togradio, noe som gjør verktøyet særlig egnet for samarbeid mellom to personer.

Foto: Rune Fossum
Fagsjef Ottar Haslestad veileder student på PC-basert simulator.

Abonnementsordning

Foretak og firmaer har anledning til å abonnere på programvaren. I korte trekk vil et abonnement fortone seg slik:

• Bestiller har egen maskinvare med installert programversjon som egner seg til oppgaven, PC og VR-briller
  • Bestiller tar kontakt med Lokførerskolen og bestiller antall brukere
  • Lokførerskolen tildeler lisenser og passord i antall som avtalt
  • Programmet lastes ned og brukes av bestiller i henhold til inngått avtale.
  • Ny avtale vil kunne inngås ved utløp av denne avtalen

Vi tilbyr dette til selvkost, og har estimert pris på 4000,- per måned per lisens.

Studentene bruker VR-verktøyet til å lære om skifting. Dette er et godt hjelpemiddel for å kunne øve i trygge omgivelser før man skal sette kunnskapen ut i praksis i felt.

Krav til teknisk utstyr og innstillinger

NB! For å kjøre programvaren må PC-en ha en 64-bits Windows installasjon. Dette er et absolutt krav og programvaren støttes ikke på MacOS, Linux eller Windows uten 64-bit.

• Windows 10, 64 bit versjon
  • Skjermoppløsning: 1920 x 1080
  • Prosessor: Intel i5 eller i7 eller tilsvarende
  • Minne: Minimum 4GB, anbefalt 8 GB
  • Dedikert grafikkort for eksempel av type Nvidia Geforce 1050ti eller tilsvarende/bedre
  • Tilgang til internett
  • Tilkoblet VR-utstyr (virtuell virkelighet)

Ved spørsmål ta kontakt med fagsjef Ottar Haslestad på e-post ottar.haslestad@jernbanedirektoratet.no eller telefon 916 52 590. Bestilling sendes til post@lokforerskolen.no.