Lokførerskolen Kjørelærer Skal du på kjørelærer-samling?

Skal du på kjørelærer-samling?

Årlige samlinger for kjørelærere

Norsk fagskole for lokførere arrangerer kjørelærersamlinger hvert år. Samlingen går over én dag, og arrangeres for å opprettholde kompetanse og oppfølging av kjørelærere fra fagskolen. Alle kjørelærere skal delta på årlig kjørelærersamling ved Lokførerskolen for å kunne ha med seg student fra lokomotivførerutdanningen i øvelseskjøring.

• Kjørelærersamlinger er for å opprettholde godkjenningen som kjørelærer for studenter ved Lokførerskolen.
  • Kjørelæreren må delta på årlige samlinger.
  • Ved 3 års fravær som aktiv kjørelærer, mister kjørelærer godkjenningen. Fører må da ta et repetisjonskurs i regi av skolen.

Retningslinjer for påmelding sendes ut til kontaktperson i foretaket. Kontaktperson er ansvarlig for at føreren som skal fungere som kjørelærer meldes på samlingen.

Skolen holder oversikt over godkjente kjørelærere i foretak som skolen har avtale med. Vi tilrettelegger for at kjørelærer kan delta på årlige samlinger innen fristen på 18 måneder.

Foretak som ikke har avtale om å ha studenter på øvelseskjøring er selv ansvarlig for å opprettholde kompetansen. Kjørelærersamlingen i skolens regi er ikke for disse kjørelærerne.

Lokførerskolen kan bistå foretak med foretaksspesifikke kurs- og samlinger.  Skolen ber da foretaket ta kontakt med vårt kurs- og teknologisenter ved fagsjef Ottar Haslestad (ottar.haslestad@jernbanedirektoratet.no).