Lokførerskolen Lokføreryrket

Lokføreryrket

Her kan du finne ut om hvordan livet vil bli etter utdanningen på Lokførerskolen.

Foto: Øystein Grue

Det er sjelden våre studenter går lenge arbeidsledige etter bestått eksamen. Skolen er i tett dialog med landets togselskaper, og setter opp antall studieplasser etter innspill fra dem. Slik dannes en god balanse mellom tilbud og etterspørsel av lokførere.

Etter at du har tatt eksamen på Lokførerskolen, blir du en lokomotivførerkandidat. Når du blir ansatt i et togselskap bruker de 4-6 måneder til på opplæring. Du trenger å få innsikt i deres regler og rutiner, du trenger forståelse for deres foretrukne togtype og du trenger å lære om strekningen du skal kjøre. Du gjennomfører et visst antall timer med deres interne kjørelærere, før du endelig kan kjøre alene. Og da blir du en sertifisert lokomotivfører.

Nedenfor kan du se filmer som handler om hvordan det kan være å være lokfører. Alle våre faglærere kjører tog parallelt med å undervise. I filmene snakker de med studenter om hvordan hverdagen som lokfører er.

Godstog i Grenland Rail

Faglærer og lokfører i Grenland Rail, Kjetil Bull, har en samtale med student Jenny Reiniõ om jobben som lokfører, om lønn og kompensasjoner og om en fremtid med automatiserte tog.

Persontog hos Vy Gjøvikbanen

Faglærer og lokfører i Vy Gjøvikbanen, Øyvind Venstad, har snakket med student Helene Berg Wessel om hvordan jobben hans er, om det å jobbe i turnus og det å sjonglere turnus med det å ha en familie.

Høyhastighets persontog hos Flytoget

Faglærer og lokfører i Flytoget, Trond Paulsen, snakker med student Anne Mortensen om hvordan det er å kjøre for Flytoget, hva slags egenskaper en lokfører må ha, og om hva som skjer etter eksamen på Lokførerskolen, når studentene har blitt lokføreraspiranter.