Oktoberdager

Høsten er en god tid for å se seg tilbake, og å se framover. Derfor har skolen hatt tre personaldager i oktober. Én dag som inkluderte instruktørene våre, én til faglig oppdatering og én til læringsmiljø og arbeidsmiljø.

Personalbilde, ansatte ved Lokførerskolen oktober 2024Foto: Atle Schaathun

Instruktørsamling

Den første personaldagen i oktober handlet mest om instruktørene. Skolen leier inn ca. 10 instruktører for å hjelpe oss på spesielt krevende læreområder. Dette gjelder i særlig grad på kurs i praktisk skifting, der studentene blir delt opp i små grupper for læring og har mye praksis ute på skifteområde på Notodden.

Fagsjef på praksisfaget er Arnt Einar. Han gikk gjennom tilbakemeldinger fra studenter, slik at vi stadig leverer det studentene trenger. Instruktørene og faglærerne jobbet med forbedringer av skiftekurset og veilederrollen. Det ble også tid til å gjennomgå læringsverktøyene våre med læringsutbyttebeskrivelser. På skiftekurset bruker vi mye simulatorer og lærer bort med bruk av VR. Studentene får også prøve ut områder med BRIO og modelljernbanen. Motorvognsettet vårt og godsvognene er også mye brukt. Både instruktører og resten av skolen hadde stort utbytte av samlingen, og dagen ble avsluttet med en hyggelig middag.

Les mer om skiftekursene våre her: Kunsten å skifte – Lokførerskolen

Faglig utvikling

Den neste oktoberdagen startet med en workshop om KI-verktøyet Copilot. Hvis vi lærer oss om begrensninger og muligheter innenfor kunstig intelligens, vil dette kunne bli et godt hjelpemiddel for oss på Lokførerskolen. Workshopen handlet om i stor grad om bruk av KI i skrivearbeid; språksjekk, tekstforbedringer, hjelp til å lage oppsummeringer, referat og annet.

Deretter gikk vi gjennom læringsplattformen vår, FOKUS, med IKT-ansvarlige Stian, og så på hva vi hadde gjort. Vi jobber kontinuerlig med denne, egenproduserte, plattformen, og videreutvikler etter innspill fra studenter, administrasjon og faglærere. Vi fikk også et innblikk i alle planene IKT-avdelingen har for den nærmeste framtiden.

Etter pausen jobbet vi i grupper. Faglærer Håkon fortalte om nye simulatorøvelser som skal brukes i kjøretøyundervisningen, og fire faglærere prøvekjørte dette. Faglærer Trond gjennomgikk e-læringer for kjøretøy, og gruppen vurderte nytteverdien av disse for førerbevis.

Faglærer Christian ledet grupper der flere ansatte testet læringsstier for nettbaserte studenter.

Christian, Monica og Jelena jobber med læringsstier.Foto: Maria Dahl
Christian, Monica og Jelena jobber med læringsstier.

Skolen har laget en 3D-befaring av seksakslet godsvogn av typen Sdggmrs slik at studentene kan bruke denne i opplæringen. Faglærer Ateeq ledet gruppen som gikk gjennom dette.

Vogntypen Sdggmrs.Foto: Atle Schaathun
Vogntypen Sdggmrs.

Lærings- og arbeidsmiljø

Fredagen startet opp med en veldig interessant refleksjon over studentenes læringsmiljø. Vi hadde besøk fra Ilan Villanger fra Matematisk-Naturvitenskaplig fakultet på Universitet i Oslo. Der er de to ansatte på heltid som jobber med matematikk-studentenes læringsmiljø. Ilan fortalte om hvordan de jobber, og vi fant mange likhetspunkter. Men det var også veldig mye å bli inspirert av. Vi har helt andre typer studenter, men alle trenger å bli møtt, sett, hørt, respektert og likt av dem rundt dem, inkludert faglærere og administrasjon. Og faglærerne var særlig interesserte i å prøve ut nye teknikker og verktøy. Studentene våre kan nok vente seg nye overraskelser utover.

Ilan Villanger, seniorrådgiver ved UiO.Foto: Privat.
Ilan Villanger, seniorrådgiver ved UiO.

Etter lunsj brukte vi tid på å bli bedre kjent med hverandre, og å snakke om hva slags arbeidsmiljø vi ønsker, oss imellom.

Disse tre dagene har gitt oss ansatte et løft, og slike personaldager hjelper oss å beholde den høye kompetansen på Lokførerskolen.