Årsmelding for 2024
2024 var et morsomt, interessant, utfordrende og lærerikt år for Lokførerskolen. Akkurat slik vi er vant til fra tidligere år. I skolens årsmelding oppsummerer vi noe av det viktigste vi var med på.

Fra rektor
Norsk fagskole for lokomotivførere har lagt bak seg et spennende år der oppstart av samlingsbasert utdanning med teoriundervisning på nett har vært den største nyheten. Studentene på samlingsbasert utdanning viser høyt engasjement og god faglig utvikling, og de gir skolen gode tilbakemeldinger på gjennomføringen. Ikke minst har arbeidet med nytt utdanningsløp ført til at skolen har gjennomført et stort løft innen læremidler, både innen kjøretøyfaget og i infrastruktur. Dette er et arbeid studentene og skolen vil nyte godt av i tiden framover.



Lokførerskolen har også knyttet seg sterkere til fagskolemiljøet gjennom deltakelse i HØY, offentlige fagskolers interesseorganisasjon. Skolen er representert i styret, og leder organisasjonens kvalitetsgruppe. Det er viktig og nyttig for små fagskoler å delta aktivt i samarbeid med andre, både faglig og administrativt.

Fagskolen arbeider hele tiden for å forbedre utdanningen og kvaliteten. I 2024 har vi fokusert på eksamensavviklingen i tillegg til samlingsbasert utdanning. Skolens ansatte har gjort en grundig jobb i å rendyrke eksamensformene med tanke på hva de egner seg til å måle. Dette vil gjøre vurderingen riktigere for studenter og sensorer, og er arbeidet med i fagråd og sensorsamling.
Samlings- og nettbasert studie
Kull 4-24 startet på samlingsbasert utdanning i april 2024, og kullet har blitt fulgt tett opp under gjennomføringen. Evalueringer og vurderinger viser at opplæringen fungerer godt, studentene holder et høyt nivå, og er godt fornøyde med opplæringen.

I forkant av oppstart har skolen lagt ned mye tid og ressurser i å justere metoder og utvikle læremidler egnet til at den teoretiske delen av opplæringen kan gjennomføres på nett som digitale samlinger med faglærer, digitalt gruppearbeid og gruppeveiledninger med faglærer. Praksis gjennomføres tilsvarende som stedsbasert opplæring.
Studentene må gjennomføre jevnlige arbeidskrav, som må bestås for å kunne gå opp til eksamen, for å sikre faglig progresjon og at studentene møter godt forberedt til praksis. Oppstarten har vært vellykket, studentene viser gode resultater og uttrykker at de trives og oppnår det læringsutbyttet de trenger for å kunne gjennomføre arbeidskrav og praksis.



Resultat for året
I 2024 uteksaminerte Lokførerskolen 139 lokomotivførerkandidater.

Skolen evaluerer fortløpende, og resultatene for 2024 holder høyt nivå.

Rekordhøyt tall på søkere

I tillegg til jevnlig markedsføring i løpet av året, kjører Lokførerskolen en større digital rekrutteringskampanje i forkant av søknadsfristen 1. mars. Hensikten er å få gode søkere til studiet. Dette gjorde skolen også fra slutten av desember 2023 til slutten av februar 2024.
I kampanjen bruker skolen kanaler som digitale nettaviser i Schibsted og Amedia, og sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat. Skolen hadde også en radiospot som gikk på P4 i utvalgte områder.
Med hjelp fra et reklamebyrå, ble det produsert 4 humoristiske korte filmer. Filmene viste eksempler på ulike yrker man kan ha for å søke seg inn på Lokførerskolen. Alle kan bli lei av jobben, og da kan Lokførerskolen være en vei inn til et annet, svært attraktivt yrke – Lokomotivfører.
I de ulike kanalene ble filmene rettet mot lesere som bor i områder langs jernbaneskinnene. Det ble kjørt flere filmer i områder vi ser at vi får færre søkere fra, som i nordlige, sørlige og vestlige fylker. Flere visninger i sosiale medier ble rettet mot kvinner. Lokførerskolen vil gjerne ha flere kvinner, både som studenter på skolen, og som utøvere av yrket.
Rekrutteringskampanjen viste seg å være vellykket, og Lokførerskolen fikk veldig mange søkere også til opptaket i 2024.

Framtiden for Norsk fagskole for lokomotivførere
For å fortsette arbeidet med å levere studenter med riktig kompetanse til jernbanesektoren, er det to områder som blir sentrale for Lokførerskolen i framtiden. Det ene område er å satse på kompetanse, og det andre området er å videreutvikle skolens tilbud.
Lokførerskolens kompetanseplan beskriver hvilke kompetanseområder som er sentrale for skolen. Skolens ansatte må videreutvikle og øke kompetansen innen skolens kompetanseområder, med særlig vekt på togframføring og pedagogikk. Satsingen på kompetanse for ansatte underbygger studentenes kompetanse. Ansattes kompetanse vil gjøre det mulig å revidere kjøretøyfaget etter innspill fra flere evalueringer og målinger. Ved å ta i bruk digitale verktøy innen jernbane og opplæring, vil også studenter på stedbunden opplæring nyttiggjøre læremidler utviklet for samlingsbasert utdanningsløp.
Læring og kompetanse utvikles best i trygge omgivelser. Lokførerskolen skal arbeide videre med å utvikle et godt arbeidsmiljø og læringsmiljø. Lokførerskolen har få kvinnelige studenter, og mange studenter med norsk etnisk bakgrunn. Det gjør det ekstra viktig å arbeide forebyggende for å legge til rette for et inkluderende miljø for studenter og ansatte.
Samtidig må skolen sikre at studentene har kompetansen og ferdigheter bransjen ønsker. Lokførerskolen bør arbeide videre med skolens strategi for å sikre at vi tilbyr riktig og god kompetanse til alle i bransjen.
