Samling på Notodden
Skolens faglærere og instruktører har vært et par dager på Notodden for faglig og sosialt påfyll. Og noen fra skolens administrasjon fikk også være med. Årets tema var Bedre arbeids- og læringsmiljø for de som jobber, og de som lærer. Dette er første gang vi bruker Notodden, men sannsynligvis ikke siste!

Notodden stasjonsområde på Tinnosbanen, er skolens senter for skifteopplæring. Alle våre studenter kommer dit for å få en innføring i skifting, klargjøring av tog og kobling av vogner. Lokførerskolen bruker godsvogner til dette, men ikke alle studenter vil få behov for dette. Selve sertifiseringen av lokførerne skjer i foretakene, derfor overlates mye av den videre opplæringen til de enkeltforetakene som bruker dette mye. Eksempel på dette er godstrafikk, som Cargo Net, Green Cargo og Onrail. Det kan også gjelde for de som jobber for infrastrukturselskaper som Bane NOR og Baneservice.

Skifting innebærer å koble, trekke og skyve jernbanemateriell for å sette sammen nye tog. Og det var nettopp det fagfolka fikk øve og finpusse ferdighetene sine på. Deltakerne ble delt inn i mindre grupper, akkurat slik vi gjør med studentene, og hver fikk rolle som instruktør, kandidat, observatør eller den som skulle vurdere kandidaten.

I forkant hadde alle deltakere blitt forberedt ved hjelp av utsendt spørreskjema med spørsmål om hvordan vi kan gjøre skiftekurset bedre. På samlingen ble tilbakemeldinger fra studentene og fagfolkene presentert. Og det ble mange livlige diskusjoner fra engasjerte mennesker. Mange ønsket å snakke om hvordan gi konstruktive tilbakemeldinger og evaluere kandidaten.

Deretter kunne vi gå i grupper og prøve ut noen av de nye ideene, på skifteområdet fra Notodden til Hjuksebø, over Hjuksa bru. Vi kjører kurs sommer og vinter, i snø og is og stekende hete. Denne gangen regnet det kraftig.

Vi fikk god hjelp av lokfører Svein fra Bane NOR og Sigve fra Grenland Rail, og satte i gang med enkel skifting. Kandidatene måtte skrive vognopptak, utføre bremseprøver, hensette og ta ut materiell, koble og administrere trekking og skyving av vogner. Og en mengde andre ting, alt kyndig overvåket av resten av gruppen. Etter øvelsene ble arbeidet grundig evaluert i gruppen. Vi lærte mye av hverandre.


Det ble god stemning under middagen med mye latter og gøy som binder oss sammen. Nå som vi er hjemme skal vi ha en grundig evaluering, og hvis vi skal gjøre dette på nytt skal vi utføre forbedringer på mange områder.
