Vår yngste faglærer

Vår nyeste faglærer, Simen Gulbrandsen, er bare 30 år. Det betyr at han husker godt hvordan det var å være student. Vi trenger det friske pustet inn i kollegiet vårt, og vet at Simen vil gi studentene våre særlig godt tilpasset opplæring. Nå jobber han sammen med sine tidligere faglærere, og bidrar godt inn i mangfoldet. Simen begynte hos oss i slutten av juli.

Da Simen var ferdig med videregående skole, var han usikker på fremtiden. Han hadde gått idrettslinje, og drømmen var fotballspiller. Som for så mange andre, brast den drømmen på grunn av skader. Han begynte på pedagogikkutdanning på universitetet, men hoppet av før eksamen. Deretter studerte han datateknologi, og tok deretter et år på medisinstudiet. Ved siden av alle studiene kjørte han T-bane i Sporveien. Og da flere kollegaer derfra begynte på lokomotivførerutdanningen, og fikk jobb med både passasjer- og godstrafikk, ble han smittet av lokførerbasillen. Han søkte og fikk plass hos oss i 2016. De tidligere studiene, både i pedagogikk, teknologi og medisin gir god kompetanse innenfor mange av de viktige områdene innen lokførerutdanningen. Videre ga erfaringen fra T-banen innsikt i framføring av skinnegående kjøretøy.

Å være student

«Det var mye nytt og spennende som student på lokførerutdanningen», forteller Simen. «Jeg var en av de yngste, og hadde jo noe relevant erfaring fra Sporveien. Jeg oppdaget likevel fort at jeg ikke kunne flyte på erfaring, ettersom det er stor forskjell mellom T-bane og tog. Slik som mange andre slet jeg også litt i starten med å forstå bremser – men jeg forsto at det var veldig viktig å kunne. Etter hvert knakk jeg koden og da ble også bremser spennende.»

«Jeg trivdes veldig godt på skolen, særlig med emnet trafikksikkerhet», minnes Simen. «Det er det emnet jeg nå har begynt å undervise i. Jeg føler jeg har god kunnskap om trafikksikkerhet. Imidlertid blir det en spennende utfordring å skulle lære bort kunnskapen til andre.»

Praksis

Håkon Strøm Andersen, som nå er ansatt som faglærer hos oss, var kjørelærer for Simen da han begynte med øvelseskjøring på selveste 17. mai. Og det var på strekningen mellom Eidsvoll og Drammen at Simen fikk sin første kjøretur, med flaggpyntet lokomotiv og full feiring.

Simen jobbet en stund som studentassistent her på Lokførerskolen etter eksamen. Det ga mersmak. «Jeg fikk kjent litt på lærerrollen, og ble godt kjent med kollegaer og ble en del av det gode arbeidsmiljøet vi har.»

Hvit hund
Simen og samboer Vilde har en liten Malteser kalt Luna. Lille Luna er svært sosial og menneskekjær, livlig og intelligent. Hun er en glad og leken hund, forteller Simen.

Lokfører og faglærer

«Da jeg begynte hos NSB (nå Vy), kjente jeg at jeg hadde et godt grunnlag fra skolen. Jeg har kjørt godstog og Flytoget også, så jeg har vært borte i mye. Hos Vy kjører jeg mest på Østlandet.»

Hva er det beste med å være lokfører?

«Det beste er at du er selvstendig, samt følelsen av å ha kontroll på det store og tunge kjøretøyet. Lokførere har verdens fineste arbeidsplass med utsikt til vakker natur. Det er ingen som maser på deg, og du er din egen herre. Når du er ferdig med vakten så har man helt fri. I Vy Oslo er det turnuser som er veldig forskjellige, så de fleste blir fornøyde med arbeidstiden. Det er tilrettelagt for god hviletid. De fleste trives godt med det.»

Hvordan blir jobben her hos oss?

«Jeg elsker å lære bort ting til venner og bekjente, så jeg har nok alltid hatt en dragning mot pedagogikken. Jeg gleder meg også veldig til samarbeidet med de andre faglærerne, og det å bli kontaktlærer for min egen klasse i januar. Utdanningen har endret seg, men miljøet er det samme. Så langt trives jeg kjempegodt.» Simen skal fortsette å kjøre for Vy, en helg i måneden.

Vi ønsker Simen hjertelig velkommen som ansatt hos Lokførerskolen. Vi gleder oss til å ha han på laget vårt.