Lokførerskolen Nyheter Om Lokførerskolen Lokførerskolen får god hjelp med administrativt arbeid

Lokførerskolen får god hjelp med administrativt arbeid

Observante ansatte og studenter på Lokførerskolen har kanskje lagt merke til et nytt ansikt i resepsjonen. Det er Anastasiia Shcherbina fra Ukraina som har praksisplass hos oss.

Anastasiia dro fra Ukraina rett etter at Russland invaderte hjemlandet hennes i februar 2022. Hun ville ikke flytte, men venninnen hennes har slektninger bosatt i Lørenskog, og de inviterte dem begge til å bo hos dem.

Jeg kjente til Norge gjennom reiseprogrammer på tv, og hadde hørt om Trolltunga og Operaen i Bjørvika. Ellers var Norge ganske fjernt. Jeg kjente ikke til språket, og kunne bare litt engelsk, så starten ble tøff.

Anastasiia begynte å lære seg norsk gjennom appen Duolingo, og besto første nivå på norskopplæringen på egen hånd gjennom den. Fra september i fjor har hun deltatt på norskkurs, og venter nå spent på resultatet av eksamen på mellomnivå B1.

Lørenskog kommunes introduksjonsprogram tok kontakt med Lokførerskolen, og rektor svarte ja med en gang. Nå jobber hun sammen med Monica og Jelena i resepsjonen for å lære seg norske løsninger i arkivering, og friske opp kunnskapene i Office og andre kontor-løsninger. Anastasiia har erfaring som prosjektleder i en IT-bedrift fra hjemlandet sitt. Hos oss lærer hun mer norsk i praksis, og om hvordan det norske arbeidslivet fungerer i en offentlig bedrift.

Foto: Atle Schaathun

Det er resepsjonsansvarlig Monica Hammertoft Kaddour og Jelena Truhanova som koordinerer Anastasiias opplæring.

Nye muligheter i Norge

«Jeg ønsker veldig at det blir fred så fort så mulig. Jeg savner familie og venner i Ukraina siden jeg ikke har sett dem på over et år, og vil gjerne reise og besøke dem. Nå bor jeg i Norge og jeg gjør mitt beste for å være nyttig for samfunnet. Jeg er en svært ansvarlig person, så jeg konsentrerer meg om læring og arbeid.

Planen videre er å ta fag på videregående skole. Deretter vil jeg ta en yrkesutdannelse.

Jeg har ikke så mye fritid, men det jeg har bruker jeg på trening, og det å lese. Edgar Allan Poe er favorittforfatter sammen med Dan Brown. Jeg ser også gjerne på norske serier på TV, det lærer jeg mye språk av.»

Jeg trives godt her på Lokførerskolen. Alle som jobber her er snille, vennlige og hjelpsomme, særlig Monica og Jelena.

Vi på Lokførerskolen ser fram til å bli bedre kjent med deg, Anastasiia.