Blid og leken programmerer

Vi på Lokførerskolen er veldig stolte av simulatorene våre. Nå har vi ansatt en ekstra programmerer, Sebastian Elvemo. Hans arbeidsområde blir å skape scenarier til VR, og til de andre togsimulatorene.

Sebastian med kode-bakgrunnFoto: Atle Schaathun

Sebastian er en sammensatt mann. Han er både den stereotypiske it-nerden som elsker å sitte i bobla og programmere, lage spill, skape virtuelle verdener, og som er superinteressert i å tukle med hardware, bygge pc’er, og finne ut hvordan teknologi funker. Men han er også veldig interessert i musikk, spiller piano og saksofon, elsker historie, arkitektur og mytologi. Og han gamer mye, både i den virtuelle verden og på fysiske brett.

Sebastian foran desksimulatorFoto: Atle Schaathun
Sebastian skal jobbe mye med de små desksimulatorene våre.

Rett mann til rett tid

Nå skal han hjelpe teamet vårt i simulatorsenteret først og fremst med VR. Hans kompetanse kommer også til å bli brukt på de store togsimulatorene, og ikke minst på de små desksimulatorene, som studentene våre kan bruke både på skolen og hjemme.

«Jeg skal jobbe med vedlikehold og videreutvikling av VR, men også hjelpe til med utvikling av desksim, backend og API grensesnitt», sier Sebastian med stjerner i blikket. Det er tydelig at han er engasjert i dette.

Sebastian med VR-briller i i VR-rommetFoto: Maria Dahl
Sebastian skal jobbe mye med VR-simulator.

Sebastian er rett mann til rett tid, og hjelper oss med forbedringer av VR-stasjonene slik at de blir mer mobile. Sebastian er en som ser ut til å ha glidd rett inn i miljøet her på skolen og har allerede vært til stor hjelp med feilsøking og videreutvikling av verktøy vi bruker her ved Lokførerskolen

Ottar Haslestad, fagsjef for simulatorsenteret
Sebastian i togsimulatorFoto: Atle Schaathun
Studentene våre har også tilgang til store togsimulatorer.

Teknofil

«Jeg har alltid vært kjempeinteressert i teknologi, og bygget min første PC da jeg var 9 år!», forteller den selverklærte nerden.

Likevel tok Sebastian utdannelsen sin innen økonomi og administrasjon på Universitetet i Agder, og så for seg en fremtid som revisor. En sommerjobb hos NOV (National Oilwell VARCO) ga han muligheten til å jobbe med simulatorprogrammering for offshore, og da var han tapt for revisoryrket. Utdanningen fortsatte som dataingeniør på UiA og på NTNU.

Jeg søkte jobb hos Lokførerskolen, for her kan jeg jobbe med det jeg elsker!

Sebastian

Sommeren med historiske tog

Både Sebastian og samboer Eszter, er særlig interesserte i historiske transportløsninger. Til sommeren har de booket billetter til det vakre Belle Epoque på Golden pass-linjen i Sveits.

bilde av tog i SveitsKilde: journey.mob.ch
Belle Epoque på Golden pass-linjen i Sveits.

Og de gleder seg veldig til å oppleve både Jernbanemuseet, Raumabanen og Flåmsbana, i tillegg til Setesdalsbanen, Krøderbanen, Gamle Vossebanen, Urskog-Hølandsbanen med Tertitten, Lommedalsbanen, Thamshavnbanen, Rjukanbanen med flere. Mulighetene er mange, også i Norge, for å være med på veterantog.

Vi er glade for å ha den sjarmerende og hyggelige Sebastian med på laget, og ser fram til å se hva han vil få til her på Norsk fagskole for lokomotivførere.

Velkommen, Sebastian!