Når lærere blir studenter

Tre av våre ansatte har satt seg på skolebenken igjen – denne gangen som studenter ved Fagskolen Rogaland. Der tar Ottar, Håkon og Hallgeir videreutdanning i Simulering og fasilitering for yrkesfag, et studium som gir 15 studiepoeng og handler om hvordan man bruker simulering som pedagogisk metode. Målet? Å gjøre undervisningen på Lokførerskolen enda mer virkelighetsnær, trygg og lærerik.

Foto: MaDa
Ottar, Håkon og Hallgeir i skolens simulatorsenter.

Dette kan vi – tror vi …

Vi har jobbet med simulatorer siden 2010, og har alt fra store togsimulatorer som ligner Flytogets førerrom, til VR-rom med briller og håndkontroller, og mindre desksimulatorer som studentene bruker både på skolen og hjemme. Vi har til og med en drøm om å kunne gjennomføre eksamen i simulator, forteller fagsjef Ottar Haslestad.

Håkon Ottar og Hallgeir i skolens VR-studio der studentene og andre øver på skifting i trygge omgivelser, før de drar ut og praktiserer i felt.Foto: MaDa
Håkon, Ottar og Hallgeir i skolens VR-studio der studentene øver på skifting i trygge omgivelser, før de drar ut og praktiserer i felt.

Men vi har også mye å lære!

Det er nettopp derfor Ottar, Hallgeir og Håkon meldt seg på studiet Simulering og fasilitering på Fagskolen Rogaland. På første fysiske samling fikk de bryne seg på å planlegge og gjennomføre et scenario, få tilbakemeldinger og lede refleksjon i etterkant. Det er nettopp denne refleksjonen vi ønsker å bli bedre på – for det er her den dype læringen skjer.

Erfaringsdeling på tvers av fag

Simulator-studentene våre har nylig vært på sin første samling. Der var de sammen med tilsvarende studenter fra hele landet med ulike yrkesfaglig bakgrunn, særlig innen helsefag. Våre simulatorer og erfaringer fra lokomotivførerutdanningen vakte stor interesse. Det var tydelig at vi har mye å bidra med – og ikke minst mye å hente fra andre fagmiljøer.

Simulering er mer enn teknologi

Studiet på Fagskolen Rogaland har også utvidet vår forståelse av hva simulering kan være. Det trenger ikke alltid være VR eller avansert utstyr – det kan være rollespill, modelljernbane eller BRIO-tog. Det viktigste er at øvelsen er praksisnær og gir rom for refleksjon.

Hva får skolen ut av dette?

Vi kommer til å profesjonalisere simuleringen ytterligere, bygge sterkere team på simulatorsenteret og gi studentene enda bedre læringsopplevelser med mer refleksjon.

Og vi vil bli enda tryggere på at simulatorøvelser i forkant av praksis i felt, gir enda bedre læringsverdi.

Som fagsjef på simulatorsenteret, Ottar Halsestad, sier:

«Det er viktig å la deltakere få reflektere over opplevelsen i simulator sammen med observatør og fasilitator. Det er der den gode læringen skjer