Lokførerskolen Nyheter Ansatte på Lokførerskolen Nye faglærere med sans for action

Nye faglærere med sans for action

Det er økende behov for lokførere i Norge, og Lokførerskolen tar inn stadig flere studenter hvert år. Med flere studenter er det også behov for flere lærere. Frode Hagen og Håkon Strøm Andersen er nyeste skudd på stammen blant de ansatte faglærerne våre. Med dem får vi mer erfaring, mer engasjement og en solid porsjon action.

Frode og Håkon ved modelljernbanenFoto: Maria Dahl

Både Håkon og Frode er kjente ansikter for oss på Lokførerskolen. Begge har vært nyttige personer å kontakte i travle perioder, og de har fungert hos oss til og fra som innleide instruktører siden henholdsvis 2009 (Frode) og 2019 (Håkon). Nå har vi endelig fått kapret dem inn som faglærere på fulltid.

Begge sier at de har søkt seg til Lokførerskolen fordi de liker å undervise. «Jeg har savnet den gode energien som er i klasserommet», sier Håkon. «Jeg trives sammen med studenter, og det er spennende å oppdage den nye virkeligheten som lokomotivfører sammen med studentene.»

Faglærer og kontaktlærer

Frode snakker mye om å jobbe med entusiasme for yrket, og liker å få folk til å bli engasjerte og forstå ting. Håkon nevner også respekten for yrket som et viktig emne han vil ha søkelys på. Det er ikke en lett utdanning, den krever mye av studenten, og jobben krever mye av lokomotivføreren, sier de begge.

Håkon er nå kontaktlærer for 3-20. Han liker best å jobbe med infrastruktur, mens tekniske fag, bremser og kjøretøy ligger Frodes hjerte nærmere. Frode skal være kontaktlærer for det nye kullet som begynner i oktober (6-20).

Faglærerne er begeistret for tolærer-systemet som er relativt nytt på Lokførerskolen. Det å jobbe i tospann der to lærere har hovedansvaret for hvert kull fungerer godt. Det å ha samme lærer gjennom hele undervisningen er bra for studentene, og for faglæreren er det betryggende å kunne få innsikt i hver enkelt students læringsutvikling, og kunne følge tettere opp der det er behov. «Da kan jeg være trygg på kompetansen som ligger der og at studentene har fått skikkelig opplæring», sier Frode.

I klasserom
Frode i kjent positur, der han gjennomgår skjematisk fremstilling av bremsesystem.

Lokføreryrket

Når jeg spør Håkon sier han at det var litt tilfeldig at han ble lokfører i 2002. Han var motivert for en kort utdanning, og var interessert i det tekniske ved jernbanen. Den gangen holdt lokomotivførerutdanningen til på Tomtekaia i Oslo og ble kalt NSB-skolen. Han trivdes godt med yrket, og ble etter hvert kjørelærer for studentene. Han var også instruktør på sentral etterutdanning for lokomotivførere, samt drev opplæring innenfor ERTMS.

Frode jobbet i salgsbransjen, og jobbet mye med opplæring av de nye i bedriften. Det ble ofte lange dager, og leit å ikke kunne være mye sammen med familien. Kona jobbet som ombordansvarlig på toget og tipset om lokføreryrket. Etter å ha vært gjennom utdanningen i det første kullet med ny utdanning hos oss på Grorud, fikk han jobb i Flytoget i 2006. Den jobben trives han veldig godt med, men han savnet å ha opplæring og undervisning. Derfor ble han innleid instruktør på fagskolen fra 2009, og hadde oppdrag innenfor opplæring av bremser. Han var veldig fornøyd med å undervise, så da Lokførerskolen trengte flere fast ansatte faglærere var han ikke i tvil om at han skulle søke. «Nå får jeg anledning til å bli kjent med alle landets fremtidige lokførere», sier Frode.

Som alle de andre faglærerne våre kjører Frode og Håkon tog i hvert sitt togselskap jevnlig for å opprettholde kompetansen, og fordi det rett og slett er gøy å kjøre tog.

to togFoto: Rune Fossum
Både Frode og Håkon synes det er gøy å kjøre tog. Og det er det jo!

Mye action utenfor jobben

Håkon kommer egentlig fra Grimstad, men bor nå på Hamar med samboer og to barn på 11 og 14. Han liker å løpe og følge opp barna med sport og idrett. Han er særlig opptatt av raske skøyteblad og harde pucker i ishockey, og følger laget Storhamar.

Frode er fra Stjørdal, og bor nå på Leirsund i Lillestrøm sammen med kone og to barn på 14 og 18 år. Katten heter Nils Arne (ikke Eggen til etternavn) og hunden heter Olaf – fordi han liker varme klemmer!

Frode er særlig begeistret for Formel 1. Han er opptatt av det sportslige, spenningen ved det tekniske, og er særlig fan av McLaren. Frode reiser ofte med en gruppe supportere for å se løp for eksempel i USA, Monaco, Tyskland, Canada, Italia, Ungarn og Spania, og sammen ser de også tv-overførte løp på den tradisjonsrike puben Sir Winston i Oslo.

RacerbilFoto: McLaren, Racefans.net
Lando Norris (GBR) McLaren MCL35.

Alle vi på Lokførerskolen gleder oss til å jobbe sammen med de dyktige nyansatte faglærerne. Utover høsten vil vi også ansette flere.