Lokførerskolen Nyheter Ansatte på Lokførerskolen Tøff IKT-rådgiver med et varmt hjerte

Tøff IKT-rådgiver med et varmt hjerte

Lokførerskolen utvikler mye teknologi, og trenger dyktige medarbeidere for å henge tritt med behovet. Reidar Berntzen (57) er nyansatt for å gi oss råd og hjelp innenfor IKT.

Foto: Atle Schaathun
Ny IKT-rådgiver Reidar Berntzen foran inngangen til Lokførerskolen.

God IKT-rådgiver

Hvordan blir man en god IKT-rådgiver, Reidar?

«Hemmeligheten er å kunne vite hvor og hvordan man finner svaret. Google er et godt hjelpemiddel, bare man vet hva man skal søke etter», sier Reidar med glimt i øyet. Det er ingen tvil om at vi har fått en humoristisk og kompetent medarbeider med på laget

Reidar har jobbet som IT-konsulent i mange år. Han startet sitt eget selskap, og var daglig leder fram til januar i år. Målgruppen var bedriftsmarkedet på alle nivåer, og det var ikke vanskelig å få kunder. De siste seks årene har han hatt tilholdssted i Atlanta, USA, men nå har tiden kommet for å vende hjemover, og jobbe innenfor trygge og faste rammer hos Norsk fagskole for lokomotivførere. Bakgrunnen er radio- og tv-reparatør, og etter mangfoldige bøker, kurs, tester og sertifiseringer har han blitt Microsoft Certified System Ingeniør. Det har vi god bruk for på Lokførerskolen.

Reidar sammen med IKT-ansvarlig Stian MathisenFoto: Atle Schaathun
Reidar kommer til å jobbe mye sammen med IKT-ansvarlig Stian Mathisen. De har truffet på hverandre tidligere på andre arbeidsplasser, og vet at de kan jobbe godt sammen. «Jeg ser fram til å jobbe tett med Stian», sier Reidar.

Gjøre hverdagen enklere

Alle Lokførerskolens medarbeidere jobber mot ett mål – å sikre kvaliteten på lokomotivførerutdanningen. Med Reidar som medspiller vil vi forsterke den teknologiske delen av skolens drift.

«Jeg er her for å hjelpe til, forteller Reidar. «Her vil jeg lete etter spennende muligheter til å effektivisere og forenkle hverdagen for både ansatte og studenter. Jeg gleder meg til å bli kjent med alt Lokførerskolen har av systemer og digitale løsninger. Det er det jeg liker best – å hjelpe mennesker til å få utført arbeidsoppgavene sine. Her på skolen vil jeg helt sikkert finne mange meningsfulle oppgaver.»

Reidar veileder student ved simulatorFoto: Atle Schaathun
Studentene våre har mye nytte av å bruke store og små simulatorer til innlæring av kunnskaper og ferdigheter, og Reidar klør i fingrene etter å lære mer.

Motorsykkel og poker

Reidar Berntzen, kommer opprinnelig fra Oslo, og bodde på Kløfta og på Sørumsand før han flyttet til Atlanta, USA i 2017. Nå bor han på Årnes, og kjører Kawasaki Z 1000 til jobben. «Jeg ønsker meg tilbake til den gode, gamle Harley’en igjen. Vi som liker Harley er en egen rase», påstår han.

«Jeg bor midt ute i skauen fordi jeg liker å spille høy musikk! Veldig høy musikk! Gjerne AC/DC og Pink Floyd. Og en gang iblant inviterer jeg til pokerlag – det er Texas Hold’em det går i. Da ligger lukten av whisky og sigar tjukk over Årnes.»

Reidar og andre ansatte ved Lokførerskolen spiller pokerAtle Schaathun
Vi gleder oss til å bli bedre kjent med Reidar, og håper å få beholde litt av lønna vår samtidig.