Stig Røynås er ny faglærer!
Med solid erfaring fra Vy og et sterkt engasjement for opplæring, er Stig Røynås klar for en ny rolle som faglærer. Nå ser han fram til å møte studenter og dele kunnskapen sin med dem. Lokførerskolen er glade for at vi har klart å sikre oss hans kompetanse!

Tilfeldig start – ekte engasjement
Stig Røynås (46) hadde egentlig tenkt å bli konduktør, men søknadsfristen til Lokførerskolen kom først. Det ble starten på en karriere som lokfører i Vy, hvor han har trivdes svært godt siden han gikk ut av skolen i 2010.
– Jeg liker veldig godt å kjøre tog. Det er noe med samspillet i hele kjøretøyet – det å forstå hvordan alt henger sammen for å få det til å fungere, sier Stig.
Selv om han nå har tittelen faglærer, har han ikke helt sluppet spakene. Han kjører fortsatt tog for Vy i 10–12 prosent stilling ved siden av undervisningen.
Erfaring med opplæring og teknologi
De siste fire årene har Stig jobbet ved kompetansesenteret hos Vy I Drammen. Der jobbet han særlig med opplæring i ERTMS og med nyansatte. En del av jobben var å ta imot lokomotivførerkandidater fra fagskolen, og følge dem videre mot sertifisering. Nå er det han som skal føre studentene trygt fram mot rollen som lokomotivførerkandidat.
– ERTMS-opplæringen var noe av det jeg likte aller best. Det er spennende å jobbe med ny teknologi og se hvordan det påvirker måten vi jobber på, forteller han.
Han har også fordypet seg i kunstig intelligens (KI), og tok nylig et kurs i dette ved NTNU.
– KI er utrolig spennende, men det krever kunnskap og sunn fornuft. Vi har mye å lære, og det er lett å gjøre feil hvis man ikke forstår hvordan det fungerer, sier han.
Overgangen til Lokførerskolen har vært planlagt lenge. –Jeg ønsket en ny innfallsvinkel til lokførerfaget og ser mange likheter mellom kompetansesenteret hos VY og Lokførerskolen, sier han. Stig skal undervise i kjøretøyfaget på skolen.

Familiefar med trenerhjerte
Stig er født og oppvokst på Nordstrand i Oslo, og bor i dag på samme tomt som broren, familien hans og foreldrene – et levende storfamilieprosjekt hvor bestefar underviser hvert barnebarn i språk én gang i uka.
– Det er et veldig fint fellesskap. Familien betyr mye for meg, og det meste av fritiden går til dem, sier Stig, som er far til tre barn på 16, 13 og 10 år. Barna spiller håndball, går på langrenn og driver mye med friidrett i tillegg til å spille håndball.
Pappa er også aktiv som trener og motivator for barna, og har satt seg grundig inn i forskning på trening og læring. – Det er mye å hente fra idretten når man skal «trene» studenter også. Det handler om å få frem det beste i hver enkelt, sier han.
Når han ikke er på jobb eller på stevner, spiller han volleyball med Jernbanens idrettslag – der trenger de flere, og han oppfordrer flere til å bli med der. Kanskje han kan få rekruttert noen fremtidige studenter?
Vi gleder oss over samarbeidet
Stig er nå i opplæring frem til september, og ser fram til å ta imot sitt første kull studenter senere i høst.
– Jeg gleder meg til å bli kjent med studentene over tid, og til å gjøre opplæringen både grundig og interessant sammen med dem. Det er viktig å bygge et godt arbeidsmiljø i klassen. Noe må man bare pugge – som prosedyrer – men det er også viktig å forstå helheten, sier han.
Vi ønsker Stig hjertelig velkommen til Lokførerskolen – og gleder oss over å ha ham med på laget!