Vurderer du å søke?

Tenker du på å søke på studiet? Her finner du informasjon som kan hjelpe deg å ta et valg.

Lokomotivførerutdanningen er en offentlig fagskole som er godkjent av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT).

Utdanningen tar ett år og gir 60 studiepoeng. Undervisningen er praktisk-teoretisk, og i løpet av utdanningsforløpet øvelseskjører studentene 18 uker sammen med en erfaren lokomotivfører. Det gis opplæring i lokomotivets krefter, togets tyngde, bremsekraft og trafikkregler. Skolens togsimulatorer benyttes som verktøy i undervisningen. Studentene har der mulighet til å trene på ulike situasjoner som kan oppstå når man kjører tog i Norge.

Opptak

Lokomotivførerutdanningen lyser ut årlig opptak med søknadsfrist på våren. Neste søknadsfrist er 1. mars 2020, for gjennomføring av utdanningen i 2021.

Antall studieplasser bestemmes av skolens styre hvert år. Antall plasser baseres på hvor mange lokførere foretakene sier at de trenger.

Dersom skolen ikke får nok søkere til å fylle antall studieplasser ved opptaket om våren, kan skolen lyse ut høstopptak.

Når søknadsfristen er utløpt rangeres kvalifiserte søkere etter rangeringspoeng dersom det er flere søkere enn plasser. Deretter kalles aktuelle søkere inn til yrkespsykologisk test og helsetest. Begge må bestås før søker får tilbud om plass. Skolen kaller inn så mange søkere som trengs til å fylle studieplassene som er satt opp. Når testene er utført og studenten har takket ja plasseres studentene inn i kull. Skolen klarer ikke å starte alle kullene samtidig på grunn av alle praksisperiodene, men vi starter normalt ett kull i januar, ett i mars, ett i mai og så videre utover året.

Opptakskrav

Kvalifiserte søkere rangeres etter poeng som de får på bakgrunn av karakterer i det skolen mener er sentrale fag.

For å søke Lokomotivførerutdanningen må søker ha:

Enten:

Fullført og bestått norsk videregående opplæring med fagbrev innen for eksempel elektrofag, teknikk og industriell produksjon eller anleggsteknikk. Flere fagbrev er godkjente. 

Akvakulturfag, Aluminiumskonstruksjonsfag, Anleggsmaskinførerfag, Anleggsmaskinmekanikerfag, Asfaltfag, Automatiseringsfag, Avionikerfag

Banemontørfag, Betongfag, Bilfaget (lette kjøretøy), Bilfaget (tunge kjøretøy), Billakkererfag, Bilskadefag, Boreoperatørfag, Brønnfaget; elektriske kabeloperasjoner, Brønnfaget; havbunnsinstallasjoner, Brønnfaget; komplettering, Brønnfaget; kveilerøroperasjoner, Brønnfaget;  mekaniske kabeloperasjoner, Brønnfaget; sementering, Byggdrifterfag, Børsemakerfag,

CNC-maskineringsfag, Chassispåbyggerfag,

Dataelektronikerfag, Dimensjonskontrollfag,

Elektrikerfag, Elektroreparatørfag, Energimontørfag, Energioperatørfag,

Feierfag, Finmekanikerfag, Fjell- og bergverksfag, Fjernstyrte undervannsoperasjoner, Flymotormekanikerfag, Flystrukturmekanikerfag, Flysystemmekanikerfag, Flytekniske fag,

Garverifag, Gjenvinningsfag, Glassfag, Grafisk produksjonsteknikk,

Heismontørfag, Hjulutrustningsfag,

IKT-servicefag, IKT-driftsteknikerfag, IKT-tjenesteutviklerfag, Industriell matproduksjon, Industriell overflatebehandling, Industriell skotøyproduksjon, Industrimekanikerfag, Industrimontørfag, Industrioppmålingsfag, Industrirørleggerfag, Industrisnekkerfag, Industrisømfag, Industritapetsererfag, Industritekstilfaget; farging, trykking og etterbehandling, Industritekstilfaget; fiskeredskap, Industritekstilfaget;  garnfremstilling, Industritekstilfaget; trikotasje, Industritekstilfaget; veving,

Kjemiprosessfag, Komposittbåtbyggerfag, Kran- og løfteoperasjonsfag, Kulde- og varmepumpemontørfag,

Laboratoriefag, Landbruksmaskinmekanikerfag, Logistikkfag, Låsesmedfag,

Maritim elektrikerfag, Maritim innredning, Matrosfag, Modellbyggerfag, Motormannfag, Motormekanikerfag, Motorsykkelfag, Murerfag, Møbelsnekkerfag,

NDT-kontrollørfag, Nautisk instrumentmakerfag,

Optronikerfag, Orgelbyggerfag,

Plastmekanikerfag, Platearbeiderfag, Polymerkomposittfag, Produksjonselektronikerfag, Produksjonsteknikkfag,

Reservedelsfag, Romteknologi, Rørleggerfag,

Serigrafifag, Signalmontørfag, Skogfag, Smedfag, Steinfag, Storurmakerfag, Støperifag, Sveisefag,

Tak- og membrantekkerfaget, Tavlemontørfag, Tekstilrensfag, Telekommunikasjonsmontørfag, Termoplastfag, Togelektrikerfag, Trebåtbyggerfag, Tømrerfag,

Urmakerfag,

Vaskerifaget, Vei- og anleggsfag, Ventilasjons- og blikkenslagerfag, Verktøymakerfag, Viklerfaget,

Yrkessjåførfag

Eller:

Fullført og bestått norsk videregående opplæring spesiell studiekompetanse. Du må dokumentere Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og ett av følgende krav:

  • Fysikk 1 eller
  • Kjemi 1 eller
  • Biologi 1 eller
  • Informasjonsteknologi 1 eller
  • Geofag 1 eller
  • Teknologi og forskningslære 1

I tillegg må alle søkere:

  • Ha fylt 20 år ved studiets start
  • Oppfylle krav til helse som følger av Førerforskriften
  • Bestå yrkespsykologisk skikkethetstest

Forskrift om sertifisering av førere av trekkraftkjøretøy på det nasjonale jernbanenettet (førerforskriften på Lovdata)

Ta kontakt med oss på e-post dersom du mener at du kvalifiserer selv om du ikke oppfyller disse kravene:

post@lokforerskolen.no

Rangeringspoeng

Vi behandler søknaden din dersom du kvalifiserer til utdanningen. Ofte får vi flere søknader enn vi har plasser til. Ifølge fagskoleforskriften skal kvalifiserte søkere rangeres. Rangeringen skal skje gjennom utregning av poeng.

Alle fag med tallkarakterer som inngår i kvalifikasjonsgrunnlaget skal tas med i beregning av karakterpoeng. Karakterpoeng er gjennomsnitt av alle tallkarakterer, med to desimaler, multiplisert med 10.

For fag- eller svennebrev som inngår i kvalifikasjonsgrunnlaget, gis søkere følgende ekstra poeng:

  1. a) et fag- eller svennebrev gir 10 poeng. For søkere med to fagbrev, gir det andre fagbrevet 5 poeng. Dette omfatter også utdanninger som i dag fører til fag- eller svennebrev, men som i tidligere struktur ble avsluttet med yrkesfaglig eksamen og dokumentert med vitnemål.
  2. b) hvert fag- eller svennebrev med resultatet meget godt bestått gir ytterligere 5 poeng for det første fag- eller svennebrevet og 2 poeng for det andre.

Relevant yrkespraksis gir 1 poeng per 6. måned i tilsvarende 100 prosent stilling. Læretid og yrkespraksis som inngår i grunnlaget for å gå opp til fag- eller svenneprøve som praksiskandidat gir ikke poeng. Det kan gis inntil 10 poeng for relevant yrkespraksis. Med relevant yrkespraksis menes praksis fra yrket søkeren har fagbrev innen.

Søkere med lik poengsum skal rangeres etter alder, eldre søkere går foran yngre.

Søkere som er aktuelle for inntak kalles inn til helsetester. Søkere som oppnår høyeste karakter (A) på vurderingen tildeles 5 ekstra poeng.

Se fagskoleforskriften, kapittel 3 om rangering:

Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleforskriften på Lovdata)

Tester

Innkalling til helsetest og yrkespsykologisk skikkethetstest skjer på bakgrunn av rangering basert på vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

Les mer om krav til helse i Førerforskriften (åpner lenke til Lovdata)

Kvalifiserte søkere blir kontaktet 1-5 uker etter søknadsfrist for gjennomføring av tester. På den yrkespsykologiske skikkethetsundersøkelsen vil det bli lagt vekt på følgende:

  • Stresshåndteringsferdigheter
  • Simultanferdigheter
  • Mekanisk forståelse
  • Kommunikasjonsferdigheter (norsk muntlig)
  • Sikkerhetstenkning for å unngå uønskede hendelser
  • Bevissthet til egen rolle i samspillet mellom menneske, teknikk og organisasjon
  • Å kunne planlegge egen arbeidsutførelse på en sikker og presis måte
  • Presisjon i oppgaveløning og arbeidsutførelse
  • Kognitive ferdigheter for å kunne studere et teknisk fag

Realkompetansevurdering

Lokomotivførerutdanningen vurderer ikke selv realkompetanse i forbindelse med opptak. Studenter som ønsker å søke på bakgrunn av realkompetanse må kontakte sitt hjemfylke for å få realkompetansevurdert sine kvalifikasjoner opp mot videregående opplærings nivå.

Fylkeskommunen fatter vedtak om realkompetansevurdering og utsteder kompetansebevis/fagbrev. Dersom du allerede har bestått videregående opplæring, men mangler fag lokomotivførerutdanningen krever ved opptak, kan du eventuelt ta disse som privatist ved en videregående skole.

Dersom du allerede er realkompetansevurdert opp mot videregående opplæring må du legge dokumentasjonen ved søknaden din innen søknadsfristen.

Fremmedspråklige søkere

Fremmedspråklige søkere som har utdanningskompetanse fra utlandet og ikke har norsk, svensk eller dansk som morsmål må dokumentere språkkunnskap i norsk – skriftlig og muntlig.

Les mer i Lokførerskolens forskrift om opptak, gjennomføring og eksamen

Praksis

Den praktiske opplæringen hos jernbaneforetakene er delt opp i flere perioder fra en uke og opp til åtte uker i sammenheng. I løpet av øvelseskjøringsperiodene følger studentene en erfaren lokomotivfører i hans eller hennes turnus. Det betyr at arbeid i helger og på bevegelige helligdager forekommer.

Teori

Den teoretiske opplæringen er delt opp i to tema; infrastruktur og kjøretøy. Målet med den tekniske opplæringen er at studenten forstår de overordnede prinsipper innen elektroteknikk, pneumatikk og mekaniske prinsipper som er viktige i togframføring. I tillegg skal studenten tilegne seg konkrete og inngående ferdigheter i betjening av bremsesystemet og øvrige instrumenter i lokomotiver og motorvognsett.

Studieavgift

Skolen krever ikke skolepenger for utdanningen. Studentene betaler likevel for materiell og klær. Til sammen vil dette utgjøre 15.000 kroner i løpet av skoleåret. Det betales ikke lønn i løpet av utdanningen, men studentene kan søke studiefinansiering gjennom Statens lånekasse for utdanning.

Opplæringsplan og studieplan

Her finner du planer som undervisningen styres etter. Lenkene åpner pdf-filer.

Opplæringsplan

Studieplan

Her finner du lenke til lovdata, forskrift om opptak, gjennomføring og eksamen for Lokomotivførerutdanningen.

Forskrift

 

Her finner du en lenke til mer informasjon om studieforløpet. Du finner også et lite kurs i studieteknikk.

Les mer her

 

Har du spørsmål? Ta kontakt på e-post.

post@lokforerskolen.no