Maya – vår nye faglærer

Inger Marie Thoresen, populært kalt Maya, er Lokførerskolens nyeste stolthet. Hun ble ansatt som faglærer hos oss i november. Med Maya får vi en erfaren lokfører på laget, som også har god peiling på fagforeningsarbeid.

Foto: Maria Dahl

Maya ble lokfører ved en tilfeldighet. Hun hadde en venninne som jobbet i togservice og anbefalte jobben. Da fikk hun øynene opp for jernbanen, og begynte som konduktør. Etter det tok det ikke lang tid før hun fikk lyst til å ta styrespaken i egen hånd, og hun fikk plass på NSB-skolen for å bli lokomotivfører. Maya var aspirant i kullet 1 – 00, og har jobbet for NSB og Vy siden.

Drømmejobben

«Å være lokfører er jo selve drømmejobben, sier Maya. Du kjenner en god følelse av frihet der du sitter og kjører, og på grunn av turnus blir jobben veldig variert. Det å kunne takle de store kreftene i kjøretøyet gir også en helt egen mestringsfølelse.»

«Det er en jobb som ikke passer alle, du kan ikke være lat og ville sove lenge om morgenen, du må ha skikkelig struktur på livet ditt», advarer Maya. «Og du må ha en interesse for tekniske fag.»

Maya i Vy-uniform.Foto: Inger Marie Thoresen
Maya som lokfører i Vy.

Da kullet hennes startet opp lokomotivførerutdanningen i 2000 var hele fem av femten studenter kvinner. Dette var nærmest historisk, og det ble et eget innslag på Dagsrevyen om dette. «Jeg har hørt noen kommentarer opp gjennom om at kvinner ikke er like gode lokførere som menn, men de stemmene kommer heldigvis stadig sjeldnere. Jeg hadde selv kvinnelig faglærer da jeg tok utdanningen og har alltid trivdes godt i yrket. Og jeg har mange gode minner fra skolen. Nå kjører mine skolekamerater tog over hele landet, og om et par år er det mine studenter som er ute på sporet og sørger for togfremføringen.»

Ny rolle som faglærer

Maya i simsenteretFoto: Maria Dahl
Maya gleder seg til å ta i bruk skolens simulatorsenter, der studentene kan øve på ulike scenarier i fullstendig trygge omgivelser.

I februar skal Maya få ansvar for det første kullet sitt. «Det gleder jeg meg skikkelig til. Det blir utfordrende, men moro å overføre alt jeg lært meg til de nye studentene.»

Foreløpig forbereder hun seg til jobben gjennom å hospitere hos andre faglærere, sette seg inn i alle planer og forløp og lese seg opp på pensum.

«Siden jeg trives så godt, er jeg en veldig god talskvinne for yrket, kan hun fortelle. Og jeg gleder meg til å fyre under gnisten de har når de starter på skolen, og inspirere til god og grundig læring.»

Maya med VR-brillerFoto: Maria Dahl
Det er mye nytt å sette seg inn i, blant annet VR-briller og -hansker på simulatorsenteret. Ansatte på skolen jobber med å stadig utvikle nye scenarier til variert opplæring med hjelp av VR.

Engasjert i fagforeningen

Maya har mye kunnskap om jernbanens historie og om betydningen fagforeningsarbeid har hatt for yrket. Hun er studiesekretær i Norsk lokomotivførerforbund (NLF), en fagforening med røtter helt tilbake til 1893. Her organiserer hun ulike opplæringer og kurs innen fagforeningsarbeid.

«Jeg havnet hos forbundet for ca. 10 år siden, kan hun fortelle. «Jeg liker å snakke med folk og å hjelpe til, så langsomt fant jeg mer og mer plass der. Jeg fikk tilbud om mye kurs, og ville gjerne lære mer, og etter hvert har det blitt jeg som organiserer dette. Jeg får mye ut av å jobbe med NLF», forteller Maya.

Maya er også skikkelig eksos-rype, kjører motorsykkel og avdelingsleder i klubben Railriders MC Drammen.

Er det en ensom jobb å være lokfører? Nei da, sier den ferske faglæreren. Vi er jo alle en del av den store jernbanefamilien og da føler du deg aldri ensom, smiler hun. Men det skal bli fint å jobbe sammen med faglærerkollegaer og studenter også.

Velkommen til Lokførerskolen, Maya. Vi gleder oss over å ha deg på laget.