Lokførerskolen Nyheter Ansatte på Lokførerskolen Sosial og studentkjær faglærer

Sosial og studentkjær faglærer

Anne-Britt Kjønsberg tok lokomotivførerutdanningen i kull 3-12. Nå har hun blitt ansatt hos oss som faglærer, og har ansvaret for sitt eget kull, 2-23. Og hun stortrives i den nye hverdagen. «Jeg lærer noe nytt hver dag», kan hun fortelle. Og det gjør jammen studentene hennes også.

Anne-Britt KjønsbergFoto: Atle Schaathun

Anne-Britt har en mangfoldig karriere bak seg. Hun kom opprinnelig fra tv-bransjen, og jobbet som frilansfotograf. Stillingen var usikker, og hun ønsket seg noe mer trygt og stabilt.

«Min karriere i jernbanen begynte faktisk som Flytogvert», forteller Anne-Britt. «Men det tok ikke så lang tid før jeg fikk lyst til å kjøre tog selv.» Anne-Britt søkte fagskolen, og kom inn i 2012. «Der fikk jeg en solid utdanning, og en stabil jobb hos NSB. Og med turnusarbeid kunne jeg fotografere ved siden av».

Tidlige tanker om pedagogikk

Allerede da hun gikk på Lokførerskolen, tenkte Anne-Britt at det kunne vært interessant å undervise selv. Hun har vært kjørelærer og syntes det var fint å ha med seg en student. Da hun fikk en liten datter i 2021, bestemte hun seg, og søkte den utlyste stillingen som faglærer. «Jeg er en veldig sosial person, og livet i klasserommet tilbyr mer kontakt med mennesker enn livet i førerrommet. Og jeg trives veldig godt sammen med studentene», forteller den engasjerte faglæreren.

Foto: Atle Schaathun
Anne-Britt foran det flotte 69-settet vårt. Lokførerskolen har mange store og konkrete læremidler, som gjør undervisningen praksis-nær, også når den skjer på skolen i Oslo. Et annet eksempel på konkret læremiddel er de store godsvognene. Her kan studentene undersøke kjøretøy grundig, i fullstendig trygge omgivelser.

Stolt av studentene

«Det er mye å sette seg inn i som faglærer. Jeg underviser i kjøretøy, og er veldig stolt over studentene mine i kull 2-23. De er en smart gjeng som spør mye og virkelig vil lære. De er veldig forskjellige, men verdiene og holdningene er like. Alle er trygge folk med hjerte for jernbanen. Og jeg lærer noe nytt hver dag, både om hvordan folk lærer og om faget mitt.»

Anne-Britt under togetFoto: Atle Schaathun
69-settet er et nyttig verktøy for den som skal undervise i kjøretøy.

Alle våre faglærere kjører tog ved siden av jobben på Lokførerskolen, og Anne-Britt kjører for Vy. «I hverdagen på skolen savner jeg den flotte utsikten, med soloppganger og solnedganger og utsikt til flott natur. Og jeg kommer til å savne turnusarbeid. Før jeg fikk barn passet turnusarbeid meg godt, men nå blir det mer utfordrende å få hverdagen til å gå opp med nattskift og barnehage. Så nå har jeg det veldig bra med dagjobb her på skolen.»

Flere kvinner

I Anne-Britts kull i 2012 gikk det 14 studenter, og fem av dem var kvinner. I kullet der Anne-Britt er kontaktlærer er det 24 studenter, og to av dem er kvinner. I to kull som går på skolen nå, er det ingen kvinner. Og Anne-Britt er den eneste kvinnelige faglæreren på lokomotivførerutdanningen de siste 11 årene.

Anne-Britt sammen med studenter Lena og Lene i kull 2-23.Foto: Maria Dahl
Anne-Britt sammen med studenter Lena og Lene i kull 2-23. Bildet ble tatt i forbindelse med kvinnedagen.

«Det hadde vært hyggelig å få flere kvinnelige studenter og faglærere på Lokførerskolen. Kvinner er ofte svært dyktige og engasjerte lokførere, og trenger ikke å føle seg mindreverdige bare fordi de er i mindretall. Og jeg tenker ikke så mye på at jeg er i mindretall som kvinne.»

Utenfor jobben

Lille Eira på snart to år og hunden Lakris (en svart labradoodle) tar mye oppmerksomhet etter jobb, men Anne-Britt har mye mer å henge fingrene i ellers også. Hun liker å reise mye, og å være på tur. Hun har tatt den Transsibirske jernbanen, og drevet med kiting i både Brasil, Miami, i Karibien og i New York. Og hun har bodd tre år i Australia. «Nå som Eira blir med må jeg roe meg litt, men vi drar fremdeles mye ut på tur, og driver mye med friluftsliv i Norge. Jeg liker alle fritidsaktiviteter som inkluderer kos, reiser og det gode liv. Og nå består det gode liv av datteren min,» smiler Anne-Britt.

Anne-Britt eier også to gårder. Hun driver en gjestegård, flotte Kvebergsøya, sammen med broren sin. Den ligger i Folldalen, i Rondane. Den andre gården hun har en eierandel i ligger i Arnafjord i Vik, i Sogn. Der kan Eira møte mormor, onkler og tanter og feriere sammen med dem. Sommerferien er i boks!

Anne-Britt ble ansatt hos oss 2. januar 2023, og vi gleder oss over å jobbe sammen med henne.