Lokførerskolen Nyheter Ansatte på Lokførerskolen Jarl – fra kjørelærer til faglærer

Jarl – fra kjørelærer til faglærer

Jarl Walløe var landbruksmekaniker og jobbet som sveiser og mekaniker i eget firma. En dag fikk han øye på en annonse som tilbød lokomotivførerutdanning, og resten er historie. Han begynte som student på Lokførerskolen i 2007, og nå er han straks i gang med opplæring av sitt eget kull.

Foto: Maria Dahl

«Skoletida på Lokførerskolen var veldig artig», kan Jarl fortelle. «Og da jeg begynte som lokomotivfører i Vy følte jeg meg forberedt på jobben. Det å gå fra å kjøre med kjørelærer til det å kjøre alene var nervepirrende, men veldig positivt. Mestringsfølelsen var så sterk. Utsikten til natur, fjord, fjell, skog og by gir meg alltid en indre ro, og etter hvert blir man mer og mer trygg. Det er stadig variasjon, og tiden går så fort. Ingen dag er lik som lokfører. Nå har jeg kosa meg hver dag på jobb i 16 år, og jeg har sjelden tenkt at jeg skulle skifte jobb. Men tiden har kommet for å ta kompetansen min enda et hakk oppover, så nå gleder jeg meg til å ha studenter i teorifag også.»

Jarl ved modelljernbanenFoto: Maria Dahl
Modelljernbanen vår er bygget som en liten kopi av Lillehammer stasjon. Vi kaller den Lilleputthammer. Her kan Jarl lettere forklare de fremtidige studentene sine hvordan stasjonen er bygget opp.

Fra kjørelærer til faglærer

Jarl har vært kjørelærer for Lokførerskolen siden 2016, og det var en student som tipset han om ledig jobb som faglærer. «Jeg trives kjempegodt som kjørelærer, og er sikker på at jeg vil trives som lærer også». Nå studerer han pedagogikk for å bli enda dyktigere til å formidle faget.

«Jeg gleder meg til å treffe 24 stykker som er like gira på det å kjøre tog som det jeg er», sier Jarl. Det er ikke vanskelig å lokke fram entusiasmen hos han.

Foreløpig forbereder Jarl seg på sitt første kull gjennom å hospitere hos andre faglærere. «Jeg må også jobbe mye med fag, kjenner jeg. Som kjørelærer fikk jeg ofte tilbakemelding på at jeg var god til å forklare på en forståelig måte, og det vil jeg ta med meg inn i klasserommet. Hvis studentene ikke skjønner hva jeg prøver å fortelle dem, må jeg fortelle det på annet vis. Jeg har mye erfaring og mange situasjoner å vise til som forhåpentligvis vil hjelpe både meg og studentene inn i faget sammen.» Jarl skal bli kontaktlærer for et kull som starter opp i januar.

Jarl i togsimulatorFoto: Maria Dahl
De store togsimulatorene våre er svært nyttige for studentene våre, og Jarl planlegger å bruke disse mye i undervisningen.

Travel fritid

Jarl bor på Jeløya i Moss, og pendler hver dag inn til Grorud. «Jeg trives godt på Jeløya, elsker sjøen, og er mye ute i båt. Ellers bruker jeg fritida mi til å pusse opp et hus, drive jakt og fiske og surfe sammen med familien».

Velkommen til oss, Jarl. Vi på Lokførerskolen gleder oss til å jobbe sammen med deg.